Sageli teadlane ei mõista ette­võtte probleemi ja ettevõtjal on ebarealistlikud ootused teadlasele.
FOTO: Andres Tennus

Demopäeval saab müüa ettevõtetele ideid

Aktuaalne

Tartu Ülikooli demopäev annab ettevõtjatele ja teadlastele võimaluse omavahel vabas õhkkonnas suhelda, et mõelda võimalikule koostööle.

Kord aastas korraldab TÜ oma partneritele demopäeva, kus tutvustab uusi uurimissuundi, teenuseid ja koostöövõimalusi. Samuti tänab ülikool demopäeval parimaid partnereid ja tunnustab ette­võtlikemaid teadlasi.

TÜ ettevõtlus- ja innovatsioonikeskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Aitel Käpp rääkis, et ülikoolil on palju ettevõtluspartnereid, kellega tahetakse koostööd tihendada. Partneritele pakutakse võimalusi ühiselt tegutseda teadus-, arendus- ja õppetöö vallas ning õppekavade arendamisel.

Samas keskuses töötav ettevõtlussuhete spetsialist Anastasiia Shevchenko lisas, et demopäeva peamine eesmärk on viia kokku ettevõtted ja teadlased. «Lühidalt öeldes tahame näidata, kuidas ühiskond saab teadustööst kasu,» ütles ta.

Demopäevaga soovitakse avalikkusele tutvustada ülikooli inimeste oskusi ning otsida koostööpunkte ülikooli arendus­tegevuse ja ettevõtete vahel. TÜ teadlased on oma ideed vormistanud kolmeminuti­listeks lühiettekanneteks, mille hulgast saavad ettevõtjad välja valida neile enim huvi pakkuvad teemad.

Puudulik suhtlus

Ettevõtlus- ja innovatsioonikeskuse juhataja Kristel Reimi sõnul takerdub ettevõtete ja teadusasutuste koostöö liiga sageli puuduliku suhtluse taha.

«Teadlane ei mõista ette­võtte probleemi ja ettevõtjal on ebarealistlikud ootused sellele, mida teadlane suudab tegelikult teha probleemi lahendamiseks,» lausus ta.

Just selle pärast on demo­päeval pööratud eraldi tähelepanu vahetule suhtlusele ja külastajad saavad pärast ettekandeid vestelda teadlastega vabas õhkkonnas.

Kui tavaliselt on demo­päeva korraldatud sügisel, siis sel aastal peetakse seda kevadel, sest see on Shevchenko sõnul hea aeg aasta kohta kokkuvõtete tegemiseks – teadlased on töötanud usinalt terve õppeaasta ja jõudnud oma ideid lihvida.

Koos demopäevaga toimub ka äriideede konkursi «Kaleidoskoop» finaal, kus TÜ eelinkubatsiooni läbinud meeskonnad esitlevad uusi ja põnevaid äriideid, tooteid ja teenuseid.

«Kaleidoskoobi» finaal lisab demopäevale vürtsi. «See on ette­võtetele hea võimalus tutvuda noorte ideede ja mõttemaailmaga,» lausus Shevchenko.

«Kaleidoskoopi» korraldab Ideelabor, kus leitakse põnevatele probleemidele uudseid lahendusi ja viiakse neid ellu. Äriideede arendusprogrammiga «STARTER» liitunud mees­konnad saavad osaleda töö­tubades, kuhu on kaasatud ettevõtjad ja idufirmade maastikul kogenud mentorid.

Ideelabori juht Maret Ahonen rääkis, et sel kevadel toimub «Kaleidoskoop» juba kümnendat korda. Juubeli puhul viiakse kaks üritust kokku, sest ettevõtjad tulevad niigi kohale demopäevale, kus neile jääb äkki silma mõni «Kaleidoskoobis» osalev idee, mille noore autoriga saaks edasi koostööd arendada.

Sel korral on «Kaleidoskoop» üles ehitatud nii, et samal päeval peetakse nii eelvoorud kui ka finaal. Võistlus on kõigile avatud. Eelvooru on oodatud «STARTER-i» tiimid, aga ka võistlejad, kes ei osale selles programmis.

Eelvoorus esitletakse ideed kolme minuti jooksul kas eesti või inglise keeles. Kümme parimat meeskonda pääsevad finaali, kus esinevad žüriile, kes annab ka viis minutit tagasisidet. Päeva lõpuks valitakse välja kaks parimat tiimi – üks «STARTER-is» osalenute ja teine muude võistkondade seast.

Ahonen soovitas võistlusest osa võtta, sest see aitab meeskondadel paremini mõtteid koondada ja oma äriideed süvitsi analüüsida. Pealegi tekib üritusel konkurentsimoment ning alati on kasu sellest, kui saab oma ideed tutvustada erinevatele ettevõtetele ja avalikkusele.

Eelkiirendi projekt

Demopäeval peetakse ka Eesti ja Läti eelkiirendis osalenud tiimide finaalvõistlus. Eel­kiirendi projekti «EstLat-Accelerate» peamine eesmärk on töötada koos partneritega välja ning viia ellu kolm eelkiirendi programmi Tartus ja Riias. Iga programm kestab umbes neli kuud ja keskendub IT-lahendustele.

Et üksteise oskusi täiendada, moodustavad programmis osalejad piiriüleseid mees­kondi, kes on programmi lõpuks arendanud algsest ideest turul läbi proovitud ärimudeli. Projekt on suunatud inimestele, kes soovivad alustada ettevõtlus­ega – neid toetatakse meeskonna moodustamisel, idee katsetamisel ja seemnerahastust taotleva iduettevõtte loomisel.

Demopäeva korraldatakse 18. mail värskelt renoveeritud TÜ raamatukogus.

Oodatud on nii varasemad kui ka uued partnerid. Demopäevale tasub tulla otsima uusi teenuste ja toodete ideid, kompima koostöövõimalusi ja värskendama kontakte. Tartu Ülikool on ettevõtete ja avaliku sektori suurim arenduspartner Baltikumis.

Sandra Saar

UT toimetaja
sandra.saar [at] ut.ee

Jaga artiklit