Innovatsiooniprogrammis ühendavad pead ettevõtjad, teadlased ja tudengid.
FOTO: SEB

Koostöösild ülikooli ja ettevõtete vahel

Ettevõtlus

Äsja avatud Delta majas alustab aprillis tegevust SEB Tartu innovatsioonikeskus.

SEB innovatsioonikeskus on loodud selleks, et korraldada ettevõtjatele ja üliõpilastele üritusi, töötube ning arenguprogramme, mille abil võiks sündida aktiivne koostöö ja arendustegevus. Tartus avatud uue keskuse kaudu tahab SEB otsida koostöövõimalusi ülikooli ja ettevõtjate vahel ning muu hulgas leida endale üliõpilaste hulgast parimaid töötajaid.

TÜ ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus on ise samalaadset koostöömudelit arendanud innovatsiooniakadeemias iAkadeemia. Selles osalesid oma arendusülesannetega kaheksa ettevõtet, teiste seas ka SEB. „SEB-ga mõtlesime ühiselt välja mudeleid, kuidas arendada koostööd ülikooli ja ettevõtete vahel,“ rääkis ettevõtlus- ja innovatsioonikeskuse juhataja Kristel Reim. Sellest arenes välja mõte üheskoos programmi edasi teha, lisas ta.

SEB innovatsioonijuhi Siim Lepiski sõnul on 2017. aastal asutatud Tallinna innovatsioonikeskus juba näidanud, et see on ettevõtetele hea hüppelaud. „Algatasime kasvuprogrammi, mis võimaldab luua uusi digitaalseid ärimudeleid või koostada välisturgudele laienemise plaane, nii et see aitab ettevõtetel kasvada 10 protsendi asemel lausa 10 korda,“ selgitas ta.

Lepiski sõnul on kasvuprogrammi läbinud üle saja Eesti ettevõtte, nende hulgas näiteks Elektrilevi, Kaubamaja, FoodDocs, Ekspress Meedia, Tallinn Dolls, Loodusvägi ja Balti Logistika. Enamik neist viib juba oma kasvuplaane ellu. Sestap toobki SEB pealinnas end tõestanud programmi nüüd Tartusse, et aidata ka siinsed ettevõtted järgmisele tasandile.

Kasvuprogramm aitab Eesti ettevõtetel leida uusi kasvumudeleid, olgu selleks siis toodete ja teenuste digiteerimine, uutele turgudele laienemine või mõni muu ettevõttele kasvu toov suund, selgitas SEB Tallinna innovatsioonikeskuse juhataja Anette Ustal.

SEB Balti strateegia ja kliendikogemuse juhi Andra Altoa sõnul on Delta keskuses olemas kõik eeldused Eesti innovatsiooni edulugude jätkumiseks ja uute sünniks: motiveeritud tulevikutalendid nii äris kui ka teaduses, tipptasemel uurimistöö ja laborid, rakendussuunaga ettevõtted ja äriline kompetentsus.

Koostöö ülikooliga

„Mul on väga hea meel, et SEB oma innovatsiooniprogrammiga Tartusse Delta keskusesse tuli,“ ütles Kristel Reim. Ta toonitas, et programmi on oodatud kõigi erialade üliõpilased, mitte ainult Delta majas õppijad, sest nii saavad nad harjutada tegutsemist koos eri valdkonna inimestega ja pakkuda ideid oma vaatenurgast lähtudes.

Delta keskuses saab kokku viia ettevõtjate ideed ja ülikooli talendid, sest ettevõtete soov on, et nende töötajad oskaksid loovalt meeskonnana probleeme lahendada, selgitas Siim Lepisk. Kui pangad toetavad ettevõtete meeskondi, siis ülikoolid arendavad tudengeid, sõnas ta. „Ettevõtted otsivad oma ambitsioonikate plaanide elluviimiseks talente, aga ülikoolide üks missioon on samuti andekate arendamine. Koostöös Tartu Ülikooliga on meie kui panga roll senised ja uued ärikliendid ning andekad üliõpilased kokku viia,“ rääkis ta.

Kristel Reimi sõnul on üliõpilased öelnud, et neile meeldib, kui õpingud on seotud tegeliku elu vajaduste ja päris ülesannetega. „Tudengid saavad rakendada ülikoolis õpitud teoreetilisi teadmisi ja see on üks parimaid õppemeetodeid, mis võimaldab saada vahetu kogemuse turvalises keskkonnas,“ arvas ta.

Ülikooli iAkadeemia programmis olid ettevõtete ülesannete ja innustunud üliõpilaste kõrval olulisel kohal ka teadlased, kes lahendasid ettevõttete vajadusi oma teadusliku teadmuse põhjal. „Teadlased soovivad, et nende loodud asju kasutataks praktiliselt ära ja et ühiskond saaks sellest kasu,“ märkis Reim.

Ettevõtete innovaatilisust, uuenduslikke tooteid ja uudseid lahendusi peetakse järjest tähtsamaks, teab Reim. Seepärast on tõenäoline, et ettevõtlus- ja innovatsioonikeskuse juhitud iAkadeemia ning SEB kasvuprogramm liidavad oma jõud. Kuidas see täpselt toimub, pole Reimi sõnul praegu veel kokku lepitud, kuid asjaosaliste hinnangul aitaks see targa majanduse arengule kindlasti kaasa.

Plaanid kevadeks

Innovatsioonikeskus alustab täistuuridel tööd alles aprillis, kuid juba varem korraldatakse Delta majas loenguid ja töötube finantskirjaoskuse, investeerimise, ettevõtluse, innovatsiooni ning digiteerimise teemal.

Näiteks peab 11. märtsil avaliku loengu Euroopa Innovatsiooniakadeemia president Alar Kolk teemal „Kuidas kujundada äriambitsiooni ja kasvada 10 korda?“ ning 25. märtsil toimub loeng „Kuidas disainida klienti ja turgu?“. Loenguid ja töötube on esialgse plaani järgi 13. maini.

Märtsis alustab ettevõtetele mõeldud SEB kasvuprogrammi uus lend. Kandideerida võivad ka üliõpilased, kes soovivad ettevõtete meeskondadega tehtava koostöö kaudu saada uusi teadmisi ja praktilisi kogemusi, lahendada digitaalse innovatsiooni ja välisturgudele laienemise keerdküsimusi ning proovida kätt kliendi- ja turu-uuringute ning toodete ja teenuste disaini vallas. Kandideerida saab 9. veebruarini ja programmi pääsejate nimed selguvad 4. märtsil.

SEB otsib Tartu innovatsioonikeskusesse iga ettevõtte meeskonda kaht üliõpilast, kes hakkavad koos ettevõttega välja töötama uudseid ärilahendusi, tegema kliendi- ja turu-uuringuid, tegelema toodete ja teenuste disainiga, analüüsima käivet ja kulusid ning kujundama organisatsioonikultuuri, rääkis Anette Ustal.

Innovatsioonikeskus aasta pärast

„Loodetavasti aasta pärast teavad ettevõtjad, et innovatsioonikeskusest leiab alati häid mõtteid ja tööriistu oma kasvueesmärkide täitmiseks. Praktilised loengud annavad vajalikku infot esimeste sammude tegemiseks, kasvuprogramm loob kasvuks süsteemse raamistiku, üliõpilased aitavad lahendada konkreetseid praktilisi ülesandeid ning teadlased leiavad uudseid lahendusi, minnes mõne probleemiga süvitsi,“ ütles Siim Lepisk.

„Kiiresti digitaalsemaks muutuvas keskkonnas näen ma Delta maja kui füüsilist platvormi, mis võimestab kõiki nimetatud asjaosalisi ja võimendab koostööst sündivat energiat. SEB on Deltas kohal, et olla pangandusmaastikul innovatsiooniliider ning ühtlasi teha paljudest meie klientidest, nii eraisikutest kui ka ettevõtetest, liidrid nende endi valdkondades,“ võttis Andra Altoa SEB eesmärgid kokku.

Mari Eesmaa

UT toimetaja

mari.eesmaa [at] ut.ee

Jaga artiklit