Omal käel reisimise puhul on suurimaks plussiks see, et kogu reisikava on enda teha aja planeerimisest kuni külastavate objektideni ja hommikuse äratuseni välja.
FOTO: Erakogu

Enne reisile minekut tuleks teha korralik eeltöö

Rändaja

Kindlasti on paljud meist mõelnud korduvalt, et võiks minna ja sõpradega Euroopat avastada. Kuid enne seda tasuks läbi mõelda, kuhu ja kuidas sõita ning mida vaadata.

Esimene mõte Euroopasse reisida tekkis minul ja mu sõpradel mai lõpus. Planeerisime oma reisi terve juunikuu ning 13. juulil asusimegi teele. Tagasi jõudsime 26. juulil. Otsustasime minna autoga, milles jagus parasjagu ruumi neljale inimesele ning reisivarustusele.

Enne reisi olime koos välja valinud paigad, mida tahtsime kindlasti külastada ning hiljem olin nende põhjal koostanud ka orienteeruva ajakava. Riigid, mida läbisime, olid Läti, Leedu, Poola, Itaalia, Saksamaa, Tšehhi, Austria ja Sloveenia. Meie eesmärk oli jõuda Itaaliasse ning eelpool nimetatud riigid jäid samuti meie teele. Selleks, et tagasitee oleks samuti põnev, otsustasime sõita läbi Saksamaa. Pikemalt kirjutan kolmest viimasest ehk Tšehhist, Austriast ja Sloveeniast, kuna just need riigid üllatasid mind.

Kuidas reisi planeerida?

Suurepärase reisi õnnestumiseks on põhjalik eeltöö väga oluline. Kui ei tea, kust planeerimist alustada, siis siit teile mõned soovitused. Esmalt oleks mõistlik välja selgitada, kui palju on reisimiseks aega. Seejärel tuleks läbi mõelda, kuhu soovitakse jõuda ehk milline on reisi kaugeim sihtpunkt ning mida tahetakse teel sinna veel külastada. Kindlasti ei soovita kaugele reisimise puhul kõiki päevi ainult pikkadeks sõitudeks planeerida. Valige ka teel mõni meeldiv sihtkoht, kus saaks mõnusalt aega veeta ja sõitmisest hinge tõmmata.

Näiteks meie valisime üheks selliseks paigaks Camping Bledi, millest ka hiljem natuke juttu tuleb. Teekonna ja sõidule kuluva aja väljaselgitamiseks on täiesti sobilik kasutada google maps’i, kuna sealt saab teavet ka teeparanduste või teede tüüpide kohta. Väljamõeldud teekonna võiks kaardile märkida ning välja printida. Infot eri turismiobjektide kohta saab peamiselt internetist ja blogidest. Samuti tuttavatelt, kes on külastatavates riikides käinud.

Meie otsustasime teha ühe peatuse Ostravas, mis on suuruselt kolmas linn Tšehhis. Reisi planeerides avastasime, et selles linnas asub Miniuni ehk paik, kus on väikesel kujul järgi tehtud kõik olulisemad maailma vaatamisväärsused. See andis meile võimaluse näha ka selliseid kohti, mida me oma reisil päriselt ei külastanud. Miniuni on suurepärane paik lühikeseks peatuseks, et jalgu sirutada, ka pilet ei olnud kallis, nelja õpilase eest tuli tasuda viis eurot ja nelikümmend senti.

Esimese pikema peatuse tegime Austria kaunis pealinnas Viinis, kus me keset linna asuval telkimisalal ööbisime. Telkimisala olime samuti enne reisi välja valinud. Veetsime peaaegu terve päeva Viinis asuvas maailma vanimas loomaaias Tiergarten Schönbrunnis (pileti hind täiskasvanule 16 eurot ja viiskümmend senti).

Pärast loomaaia külastust sattusime keset Schönbrunni lossiväljakut. Kui olime sealset kaunist vaadet piisavalt kaua nautinud, suundusime taas auto juurde, et õhtuks Camping Bledi jõuda.

Lukus kõrvad ja peapööritus

Reisil oli omaette katsumuseks kiir- ja mägiteedel sõitmine, kuid hoolimata sellest otsustasime siiski ära käia Glossglockneri mägiteel, mille kõrgus on 3,7 kilomeetrit. Tegime peatuse 2,4 kilomeetri kõrgusel, kust avanes vaade liustikule. Ümbritsevatel mägedel ronisid kitsed ja sibasid ringi armsad marmotid. Jätkasime oma teed aina kõrgemale, kuigi kõrvad olid rõhu muutusest vahelduva eduga lukus ning pea käis keerutavast mägiteest aeg-ajalt ringi.

Öö veetsime Werfenis, kuhu olime eelnevalt toad broneerinud. Järgmisel päeval külastasime Eisrienwelti jääkoobast. Olulisi paiku on kõige parem vaatama minna võimalikult vara, nii saab vältida pikki järjekordi. Piletid neljale maksid koos gondlisõiduga 72 eurot, mis on väga hea hind, sest kolme üliõpilase ja nooruki asemel saime kaks nooruki piletit ja kaks üliõpilase piletit. Kindlasti tuleks reisile minnes kaasa võtta õpilase või tudengi staatust kinnitav dokument, et mitte maksta täispileti eest.

Kolmanda päeva hilisõhtul jõudsime Camping Bledi, kus olime planeerinud ööbida ja aega veeta. Selle paigaga meil vedas, sest kuigi jõudsime kohale pool tundi enne sulgemist ning ööbimispaik oli täis, lubati meil otsida koht, kuhu saaksime telgid üles panna. Siiski ei soovitaks ma õhtust kohalejõudmist hiljapeale jätta.

Järgmise päeva õhtupoolikul küsisime infoletist nõu, mida võiks veel külastada või vaadata. Soovitan seda teha ka teistel reisisellidel ja küsida abi kas ööbimiskohast või kohalike käest. Meil soovitati ära käia 660-meetrisel mäenukil, mille otsast avanes võimas vaade kogu Bledile.

Hommikul enne Itaaliasse suundumist käisime ära veel mõne kilomeetri kaugusel asuval matkarajal, mis kulges mööda helesinise veega jõesängi. Ma ei olnud kunagi varem pidanud ühegi matkaraja eest maksma, kuid nüüd tuli igal inimesel tasuda kolm eurot. Samas on selline lähenemine positiivne, sest tasustamine võib aidata ühest küljest vähendada külastajate arvu, et säilitada taluvusvõime, ning teisalt aitab see ka rada korras hoida.

Ise või reisikorraldajaga

Omal käel reisimise puhul on suurimaks plussiks see, et kogu reisikava on enda teha aja planeerimisest kuni külastatavate objektide ja hommikuse äratuseni välja. Omal käel võib keeruliseks osutuda sobiva majutuse broneerimine või leidmine, seda eriti pikemal reisil, kus enamik öid veedetakse eri paikades. Meie magasime pooled ööd telkides ja pooled külaliskorterites. Osa ööbimispaiku olime varem välja vaadanud, kuid mitte broneerinud. Teised otsisime üles GPS-i abil umbes 30 kilomeetrit enne sihtkohta, milleni olime lootnud jõuda.

Soodsa majutuse leidmiseks kasutasime internetilehekülge booking.com. Viimasest leidsime väga meeldivad ja mõistliku hinnaga külaliskorterid. Suvisel ajal tasub vaadata näiteks suusakuurortides või asulast natuke väljas olevaid külaliskortereid. Omal käel reisides tuleb arvestada ka sellega, et kui esineb tõrkeid, siis tuleb neile ise lahendus leida, sest reisikorraldajat ei ole käepärast võtta. Samas, kui eeltöö on korralikult tehtud, siis ei tohiks ette tulla ka suuri probleeme.

Põhiline soovitus aja ja heaolu säilitamiseks on koostada enne reisile minekut ajakava, panna reisi ajal kõik oma kulutused teemade kaupa märkmikusse kirja ja võtta kaasa korralik GPS. Ajakava koos külastatavate sihtkohtadega aitab vältida vaidlusi, mida edasi teha. Kulutuste märkmik aitab eelarvest kinni pidada ja GPS leiab tee nii ööbimiskohta, muuseumisse kui ka koju. Soovitan soojalt oma mõtted realiseerida, kuid enne seda tuleks teha piisavalt eeltööd!

Margit Ajaots

TÜ Pärnu kolledži turismi- ja hotelliettevõtluse 3. aasta üliõpilane

Jaga artiklit

Märksõnad

euroopa, reisimine