Lumi apteegis ja poelettidel
Märt Miljani ja Helen Hirve loodud Tartu ülikooli iduettevõte toodab Lumi tootemargi alt eestimaisel kanepiseemneõlil põhinevaid looduslikke nahahooldustooteid.
Veidi vähem kui kaks ja pool aastat tagasi, oktoobris 2013 jõudis poeriiulitele uus nahahooldussari Lumi. Selle looja, Tartu biotehnoloogia pargist võrsunud Perfect Cosmetics OÜ paneb rõhku sarja toodete tõhususele ja teaduspõhisusele.
Ettevõtte kaasasutaja ja tegevjuht Helen Hirv ütleb, et firma algusaastatest alates on tööga ilumaailmas käinud kaasas keerukus ja põnevus. Kui Lumi-sarja tooteid arendama hakati, oli looduskosmeetika Eestis veel küllaltki lapsekingades. Seetõttu kulus mitu head aastat, enne kui koostöös teadlastega lõplikud tooted välja töötatud said.
«Edasine ragistamine oli seniste tootearusaamade ümberlükkamine, kus tõhusa all mõisteti alati tehislikku,» täiendab kaasasutaja ja tootejuht Märt Miljan.
Loodustoodete all oli tolle ajani mõistetud pigem käsitööd, kus on tihti puudu tõestusest ja uurimisest. Selle mõttemalli murdmiseks tuli teha kõvasti selgitustööd nii koostööpartnerite leidmisel kui ka ilutoodete tavaklientide teavitamisel.
Firma loomiseks andis põhjuse tervis
Oma ettevõttega tahtsid nad inimesteni tuua toote, mis oleks ohutu, aga ei teeks seejuures järeleandmisi tõhususe arvelt. Firma loomise ajend oli isiklik vajadus.
«Oleks vale öelda, et ma oleksin lapsest saati unistanud kosmeetikafirma rajamisest,» muigab Hirv. Ta usub, et tänapäeval ei seostata kosmeetikat enam vaid iseenda kaunistamisega, ka Lumi-sarja tootjate jaoks on kosmeetikumid olulised abivahendid inimeste elukvaliteedi parandamiseks.
Kuna Hirve lapsel on atoopiline dermatiit, siis katsetas ja uuris ta aastaid tagasi erinevaid viise, et sellele probleemile leevendust leida. Katsetustega jõudis ta lõpuks kanepiseemneõlini, mis ongi Lumi toodete põhiline koostisosa.
Kanepiõlis on esindatud naha jaoks sobivas tasakaalus oomega-3- ja -6-rasvhapped ning haruldane gammalinoleenhape. Niisugune rasvhapete kooslus on Hirve sõnul esinev vaid kanepiseemneõlis ning sellest tuleneb ka kanepi allergia- ja põletikuvastane toime.
Naine mõistis varakult, et jõudmaks ideest teostuseni on lisaks talitluslike koostise valemite väljatöötamisele väga oluline ka kogu tooteloome ja selle nägemuse edasi andmine. Sealt saigi alguse koostöö Miljaniga.
«Kui Helen selle ideega välja tuli, ei tulnud mind pikalt veenda, et näeksin mõttel jumet. Minu vanaisa tegeles kanepitaime uurimisega ning seetõttu teadsin juba kanepi mitmekülgsetest omadustest,» meenutab Miljan. Aastaid reklaami- ja tooteloome alal tegutsenuna oli tema jaoks põnev väljakutse kosmeetikafirmat üles ehitada.
Miljani jaoks oligi üks olulisemaid teemasid viia tööstusliku kanepitaime kasulikud omadused inimesteni. Viimasel ajal seostatakse kanepit peamiselt millegi narkootilise ja kahjulikuga. Seejuures unustatakse ära tööstusliku kanepi head omadused, mida on edukalt võimalik rakendada kosmeetikatööstuses.
Isiklike kogemuste najalt areneski idee kosmeetikasarjast, mis seoks omavahel botaanika ja biotehnoloogia. Palju aega pühendati ka sellele, et leida disainikeel ja pakendid, mis kannaksid põhjamaisuse ja puhtuse tunnetust.
Koostöö ülikoolide teadlastega on tugev
Koostiste väljatöötamisel tegid ilumaailmas alustavad ettevõtjad koostööd nii Tartu ülikooli kui ka Tallinna tehnikaülikooli teadlastega. Nii said nad teada, et külmpressitud kanepiseemneõli on väärtuslik oomega-6- ja -3-rasvhapete, fütosteroolide, vitamiinide, klorofülli ja haruldase gammalinoleenhappe allikas.
Selle ülikõrge rasvhapete sisaldus mõjub nahale soodsalt ning leevendab ka allergilisi vastutoimeid. Rasvhapped tõstavad naha elastsust ning aitavad nahal säilitada niiskust, looduslik SPF 6 kaitseb aga päikese eest.
«Ka praegu teeme iga päev koostööd erinevate töörühmadega, et jätkuvalt uuenduslikke lahendusi leida. Tegeleme pidevalt uute projektide ja võimaluste uurimisega,» kinnitab Hirv.
Töö käib mitmel rindel. Oluliselt panustatakse tootearendusse ning erinevatesse koostööprojektidesse. Suurte projektide kõrval ei saa muidugi unustada ka igapäevaseid korralduslikke küsimusi, tootmist ja kliendi jaoks olemas olemist. Kõik vastutusalad peavad kenasti toimima ja selleks on oluline hea meeskond.
Hirv loodab, et lähitulevikus saavad uute toodete arendamisele ja testimisele lisaks ammustele partneritele kaasa aidata ka Maaülikooli Polli aiandusuuringute keskus ja TÜ kliinikum. Mõningaid teenuseid tuleb aga siiski väljastpoolt Eestit osta, sest näiteks dermatoloogilise testimise jaoks meil vastavalt akrediteeritud laborid puuduvad.
Välismaa on tootesarja arenduses tähtis ka teistel põhjustel. Kuigi Tartu biotehnoloogiapargist alguse saanud tootmine jääb ka praeguste plaanide kohaselt Eestisse, on ettevõtte töötajad ometi hajali mitme Eesti linna ja ka Berliini vahel. Praegu ongi ekspordihuvi enim Saksamaale suunatud, kuid lähiajal on plaanis oma loodustooteid ka teistele välisturgudele pakkuda.
Ka kosmeetikat saab eetiliselt teha
Kui maailma kosmeetikatööstusega seostuvad paljude inimeste jaoks jõhkrad loomkatsed ja muu räpane äri, siis eestlased rõõmustavad, et oma töös ei ole nad sellise eluga kokku puutunud.
«Ehk on meil õnneks läinud, aga ma ei saa küll öelda, et oleksime räpase äriga kokku puutunud. Kindlasti on igas valdkonnas ja tööstusharus omad probleemid, aga kui iseendale truuks jääda ja kõikide nähtustega, nagu näiteks nanoühendite kasutamisega, mitte kaasa joosta, et iga hinna eest käivet suurendada, siis on kosmeetikatööstuses ka nn räpast äri võimalik vältida,» räägib Miljan.
Ka Hirv nendib, et loomkatsed on praegu Euroopa kosmeetikatööstuses pigem möödanik. Lumi ei ole kunagi selliseid testimisi teinud ega neid ka õigeks pidanud või muul viisil toetanud.
«Nõustun Märdiga: igas äriharus leiab tahtmise korral viisi, kuidas eetiliselt äri ajada. Kui ikka oma äriliste otsuste tõttu õhtul rahuliku südamega magada ei saa, siis ei too see ka ettevõttele pikka edu,» usub Hirv.
Seepärast eelistavadki nad võimalusel alati oma toodetes kasutada ökosertifikaatidega toorainet, mis on toodetud tehisväetisi ja taimekaitsevahendeid kasutamata ning on võimalikult vähe tööstuslikud. See vähendab mürkide sattumist keskkonda ning tähendab, et tooted on nahale ohutumad. Samuti püüavad nad tootmiskäiku igati säästlikuna hoida ning kasutada lahendusi ja materjale, mis oleksid võimalikult ümbertöödeldavad.
Nii eristab Lumi tooteid teistest orgaanilistest nahahooldustoodetest kuumtöötlemise vähendamine, lisalõhna- ja säilitusainete puudumine. See toob kaasa küll selle, et tooted ei säili pikki aastaid, kuid tagab samas kasutajatele, et ilutooted on looduslikult värsked. Kanepiseemneõli lõhnaga toodetega turule tulemine tundus alguses küll risk olevat, kuid praeguseks on tootjad hoopis palju positiivset tagasisidet saanud.
Ka looduslikud koostisosad võivad kellegi jaoks olla tugevad allergeenid, seetõttu ongi vähemalt kõik Lumi näonahale mõeldud tooted vabad ka looduslikest eeterlikest õlidest. Just seepärast on Lumi tundliku ja allergilise nahaga inimeste seas suurt poolehoidu võitnud, sest neil on raske leida vahendeid, mis neile sobiksid.
Nüüdseks võib juba öelda, et Perfect Cosmetics OÜ-st on saanud Eestis üks juhtivatest kosmeetikatootjatest, kelle tooteid leiab nii apteegikettidest kui ka ilupoodidest. Tootevalikus on tooteid näole, kehale ja kätele ning ka tooted erinevatele nahatüüpidele.
Merilyn Merisalu
UT peatoimetaja
Lisa kommentaar