Friedrich Kaasiku juhendamisel said õpilased tegeleda lihasrobotitega, mis on kolm korda kiiremad kui teod.
FOTO: Tartu ülikool

Võiduka nanoprojekti lõi teaduskooli võistkond

Uudis

Ligi aasta aega kestnud nanoteadust ja -tehnoloogiat tutvustavas projektis osalenud õpilased tutvustasid 23. aprillil Tartu ülikoolis oma projekte.

Euroopa Liidu elukestva õppe projekti «Quantum Spin-Off – kõrgtasemel teaduse ja ettevõtluse viimine koolidesse» võitis TÜ teaduskooli võistkond teemaga «Regeneratiivses meditsiinis kasutatavad materjalid». Võistkonda kuulusid abituriendid Rasmus Liira Gustav Adolfi gümnaasiumist, Reedik Sõber Saaremaa ühisgümnaasiumist, Ksenia Kukuškina Tallinna Linnamäe vene lütseumist ja Kaarel Niinelaid Jõgeva täiskasvanute keskkoolist.

Teaduskooli võistkonna juhendaja oli sealne uuringute assistent, füüsik Viktoria Neborjakina. Nanotehnoloogia valdkonna konsultandina pakkus tuge nanostruktuuride füüsika labori teadur Martin Järvekülg. Teadusartiklite lugemisel ja ühistes ajurünnakutes aitasid õpilasi haridustehnoloog Ly Sõõrd ning Tartu ülikooli lektor Jüri Ginter. Õpilaste toetamiseks loodi Moodle’i keskkonnas ka kursus.

Projekti koordinaatori Maarika Luku sõnul osutus koolide jaoks kõige suuremaks väljakutseks leida õppetöö kõrvalt vaba aega oma projektiga tegelemiseks. «Ehkki nanotehnoloogia valdkond on keeruline, näitasid õpilased üles erakordset nutikust ja kiiret taipu. Kõige rohkem rõõmustasid meid õpilaste säravad silmad ettevõtete ja labori külastustel, kui nad ettevõtte esindaja või teadlasega erinevate teemade üle arutlesid,» rääkis Lukk.

Teiseks tuli Hugo Treffneri gümnaasiumi võistkond, kes otsis lahendust lihaste jõul töötavale käekellale. Kolmanda koha saanud Jõgevamaa gümnaasiumi võistkond püüdis toota nanoosakeste lisamisega tõhusamat ketiõli. Projektist võttis osa seitse võistkonda, kolm parimat said etteantud summa eest omal valikul laboritarvikuid soetada.

Projekti «Quantum Spin-Off» eesmärk oli viia õpilased kokku alus- ja rakendusuuringutega ning näidata, kuidas innovaatilisest ideest võib jõuda ettevõtte asutamiseni. Projektis osalenud 11. ja 12. klassi õpilased pidid nanotehnoloogia vallas läbi viima teadusliku uurimuse, leidma sellest idee ning koostama selle põhjal ärimudeli.

Viimase õppeaasta jooksul tutvusid õpilased ja nende õpetajad peamiselt kvantfüüsika, nanoteaduste ja -tehnoloogia valdkonna ning õppematerjalidega. Õpilased lugesid teadusartiklit ja külastasid teadlaste laboreid, et näha nende igapäevatööd ja arutleda oma õpilasprojekti üle. Külastati ka kõrgtehnoloogiat kasutavaid ettevõtteid, et tutvuda, kuidas innovaatiline idee viib uue ettevõtte asutamiseni.

Kolm aastat tagasi Belgias alguse saanud projektis osales Eesti tänavu esimest korda. Projekti Euroopa finaal toimub 12. mail videokonverentsi teel. Veebis võistlevad omavahel Eesti, Belgia, Šveitsi ja Kreeka võistkonnad.

Jaga artiklit